Vilken text ska jag ha på sajten?

Hur skriver jag en bra text på min sajt? Hur lång ska den vara? Ska jag välja något speciellt typsnitt?

Som med det mesta så finns det inte en enkel sanning: alla har vi egna åsikter och utvecklingen gör att det som kändes fräscht och modernt igår känns grått och gammaldags idag. Ändå finns det enkla grundprinciper som är lika genom alla tider:

Lär av proffsen Proffsen i det här sammanhanget är naturligtvis tidningarna.Visst, papperstidningen sägs vara ett utdöende fenomen, men deras kunskap är det inte. Välj två eller tre av de stora tidningarna så ser du att alla har några saker gemensamt:

• Välskriven text. Ett språk som passar ihop med sammanhanget. Tonen och formuleringarna skiljer sig säkerligen mellan ekonomisidorna och sporten
  • Styckeindelning. Regelbundna styckeindelningar, ger naturliga andhämtningspauser och gör längre texter mer lättlästa.
  • Ingress. En kort introduktion förbereder läsaren på vad som ska komma och gör texten lättare att ta till sig.
  • Typsnitt Välj typsnitt efter vem som är läsare och vilken framtoning du vill ha: Dvs sirliga typsnitt till eleganta inbjudningar och lekfulla/barnsliga typsnitt till barnkalas och liknande.
  • Textens längd. Med Twitter, Facebook och andra sociala medier har vårt läsbeteende förändrats. Den moderna människan orkar sällan mer än 1500 tecken. Texter över det bör undvikas. Ifall du ändå anser att en längre text krävs är det extra viktigt med att lätta upp texten med punktlistor, stycken mm.